Πρώτο θέμα στην ημερήσια διάταξη της Εκτελεστικής
Επιτροπής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που συνεδριάζει σήμερα
(29/11) είναι η «βελτίωση της Ε.Ο. 2, Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, τμήμα
παράκαμψης Γιαννιτσών», μετά από τη διαφαινόμενη μεθόδευση μεταφοράς των
χρηματοδοτικών πόρων που δεσμεύτηκαν για το έργο.
Ο Αντιπεριφερειάρχης
Πέλλας κ. Θεόδωρος Θεοδωρίδης ο οποίος είναι o κύριος εισηγητής του
θέματος προσκάλεσε να παραβρεθούν επίσης στη σύσκεψη όλοι οι
Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Πέλλας, οι Βουλευτές, οι Δήμαρχοι καθώς και ο
Πρόεδρος του Επιμελητηρίου.
Ο κ. Θεοδωρίδης, με επιστολή του προς τον Υπουργό Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Κωστή Χατζηδάκη,
με ημερομηνία 16/10/12 ,κατήγγειλε την απόπειρα νa σταματήσει το έργο
του Οδικού Άξονα Παράκαμψης Γιαννιτσών, με τη μεταφορά χρηματοδοτικών
πόρων σε άλλο έργο που αφορά τη βελτίωση και αναβάθμιση της εσωτερικής
περιφερειακής Θεσσαλονίκης.
Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της επιστολής του κ. Θεοδωρίδη προς τον κ.
Υπουργό όπου παρουσιάζεται λεπτομερώς το πολιτικό και διοικητικό
ημερολόγιο της ενταξιακής πορείας του έργου. Επίσης, επισυνάπτεται
χάρτης ο οποίος δείχνει τη σχετική θέση των οδικών αξόνων που
αναφέρονται στο έγγραφο.
ΠΡΟΣ:
1. ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ,
ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
Κ. ΚΩΣΤΗ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ
2. ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟ
Κ. ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗ
Θέμα: «Ποιοι Κυβερνούν Αυτόν τον Τόπο;»
Κύριε Υπουργέ,
Οι Διοικητκές Υπηρεσίες της ΕΥΔ/ ΕΠ-ΕΠ (Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης
Επιχειρησιακού Προγράμματος Ενίσχυσης της Προσπελασιμότητας) δια της
προϊσταμένης τους κας Ζωής Παπασιώπη, αγνοώντας ή παραβλέποντας τις
επείγουσες αναπτυξιακές προτεραιότητες της Κεντρική Μακεδονίας και της
Πέλλας, αποπειρώνται να σταματήσουν το έργο του Οδικού Άξονα Παράκαμψης
των Γιαννιτσών, επιμένοντας να μεταφέρουν τους χρηματοδοτικούς πόρους οι
οποίοι εκχωρήθηκαν για την Οδική παράκαμψη των Γιαννιτσών σε άλλο έργο
που αφορά τη βελτίωση και αναβάθμιση μιας αστικής συλλεκτηρίου της
Δυτικής Θεσσαλονίκης(ή όπως ονομάζεται κοινώς Εσωτερική Περιφερειακή
Θεσσαλονίκης), σε συνεννόηση με τις Υπηρεσίες της ΕΔΑ (Ενδιάμεση
Διαχειριστική Αρχή Κεντρικής Μακεδονίας) δια της προϊσταμένης κας
Αγγελικής Ωραιοπούλου,
και τις Υπηρεσίες της ΕΥΣ- ΓΓΕΑ (Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού - Γενικής
Γραμματείας Επενδύσεων και Ανάπτυξης) με προϊσταμένη την κ. Λογοθέτη.
Το προβαλλόμενο αιτιολογικό της μεταφοράς των χρηματοδοτικών πόρων είναι
: η «διαφαινόμενη ανωριμότητα του έργου και ο κίνδυνος επισφάλειας
υλοποίησης των συμπληρωματικών Τεχνικών Έργων του Οδικού Άξονα
παράκαμψης των Γιαννιτσών».
Με την “οριστική”, όπως θεωρούν οι Υπηρεσίες της ΕΥΔ / ΕΠ –ΕΠ αφαίρεση
των θεσμοθετημένων χρηματοδοτικών πόρων για τον αναπτυξιακό άξονα της
Πέλλας (Παράκαμψη Γιαννιτσών ), βάλλουν κατά της κοινής λογικής,
υπονομεύουν την άμεση επανεκκίνηση της εξωστρεφούς οικονομίας της Πέλλας
και εκθέτουν τους Πολιτικούς Προϊσταμένους τους.
Τον υπουργό ΥΠ.ΑΝ. κ. Κωστή Χατζηδάκη και τον Αναπληρωτή Υπουργό κ.
Σταύρο Καλογιάννη, οι οποίοι παρουσία των βουλευτών και των δημάρχων
της Πέλλας αναγνώρισαν :
Πρώτον. Τον αναπτυξιακό χαρακτήρα του έργου της παράκαμψης των
Γιαννιτσών.
Δεύτερον. Την μελετητική ωριμότητα του κυρίου έργου του Οδικού Άξονα,
αλλά και των συμπληρωματικών έργων υποστήριξης του Οδικού Άξονα με τις
υπό έναρξη μελέτες των συμπληρωματικών τεχνικών έργων, και τη σύμπτυξη
των διαδικασιών (διαδικασίες on-going), οι οποίες σε κάθε περίπτωση
μπορούν να ολοκληρωθούν τον Ιανουάριο- Φεβρουάριο 2013.
Με έγγραφο της ΕΥΔ /ΕΠ-ΕΠ προς την Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας,
Διεύθυνση Τεχνικών Έργων, και με ημερομηνία 5-10-2012, ενημερώνει ότι
πρέπει να έρθουμε σε συνεννόηση με την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή
Κεντρικής Μακεδονίας και την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του ΥΠ.ΑΝ. για
να διερευνηθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης του Έργου.
Στο έγγραφο υπάρχουν οι παρακάτω αναφορές :
1. 13-7-2010 Εκχώρηση στην ΕΥΔ/ΕΠ-ΕΠ, 101.000.000€ για Οδικά έργα
προτεραιότητας .
2.16-3-2011 Θετική αξιολόγηση από την ΕΥΔ /ΕΠ ΕΠ Οδικού Άξονα Παράκαμψης
Γιαννιτσών.
3. 10-4-2012 Αρνητική γνωμοδότηση της χρηματοδότησης του άξονα από
ΕΥΣ-ΓΓΕΑ (ΕΣΠΑ).
4. 19-4-2012 Απόρριψη της αίτησης χρηματοδότηση Οδικού Άξονα από ΕΥΔ /
ΕΠ-ΕΠ.
5. 24-4-2012 Χρηματοδότηση αστικής συλλεκτήριας οδού Δυτικής
Θεσσαλονίκης αντί της παράκαμψης Γιαννιτσών.
6. 24-4-2012 Εξάντληση χρηματοδοτικών πόρων για τον Οδικό Άξονα
Παράκαμψης Γιαννιτσών.
7. 5-10-2012 Η ΕΥΔ / ΕΠ-ΕΠ αποφαίνεται ότι ο Οδικός Άξονας των
Γιαννιτσών δεν ανήκει στα χρηματοδοτούμε Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών
8. 5-10-2012 η ΕΥΔ/ΕΠ-ΕΠ εισηγείται η Πέλλα να διερευνήσει άλλες πηγές
χρηματοδότησης.
Οι Πολιτικοί Προϊστάμενοι αυτών των Ειδικών Υπηρεσιών γνωρίζουν τα έργα
των Υπηρεσιών τους;
Σε κάθε περίπτωση, οι Πολιτικοί και Κοινωνικοί Φορείς της ΠΕ Πέλλας
απορρίπτουν αυτό το έγγραφο και νομιμοποιούνται να θέσουν το ερώτημα :
Ποιοι Κυβερνούν Αυτόν το Τόπο;
Η ΠΕ Πέλλας απορρίπτει το περιεχόμενο, τους στόχους, την λογική και την
αξιοπιστία του εγγράφου αυτού της ΕΥΔ / ΕΠ-ΕΠ, και δεν θα δεχτεί να
διατεθούν οι πολύτιμοι αναπτυξιακοί χρηματοδοτικοί πόροι που χρειάζεται η
εξωστρεφής Οικονομία της σε έργα αναβάθμισης και βελτίωσης αστικής
συλλεκτηρίας οδού, της δυτικής Θεσσαλονίκης.
Οι Υπηρεσίες της ΕΥΔ / ΕΠ-ΕΠ σκόπιμα αγνοούν ότι :
α. Έγιναν συσκέψεις 3/9/2012 και 7/9/2012 στην ΠΕ Πέλλας, στην Έδεσσα,
με όλους τους βουλευτές, τους Δημάρχους, τους Παραγωγικού και
Κοινωνικούς Φορείς, κατά τις οποίες ο Αντιπεριφερειάρχης έθεσε το ζήτημα
απόρριψης της χρηματοδότησης της παράκαμψης των Γιαννιτσών με
«κατασκευασμένους λόγους» υπέρ της βελτίωσης μιας αστικής συλλεκτηρίου
οδού της Δυτικής Θεσσαλονίκης και αποφασίστηκε να ζητηθεί η άμεση
επαναφορά της παράκαμψης των Γιαννιτσών στους υπό χρηματοδότηση Οδικούς
Άξονες πρώτης προτεραιότητας, δεδομένου ότι διασυνδέει ΠΑΘΕ και ΕΓΝΑΤΙΑ
με την εξωστρεφή παραγωγική ζώνη της Πέλλας, Φλώρινας και διασυνδέει τη
Θεσσαλονίκη με το Μοναστήρι.
β. Έγινε σύσκεψη 19/9/2012 υπό τον Υπουργό κ. Κωστή Χατζηδάκη σε
συνέχεια των συσκέψεων στην Έδεσσα κατά την οποία προβλήθηκε στον
Υπουργό η απαίτηση των Πολιτικών και Παραγωγικών Φορέων της Πέλλας για
την άμεση ένταξη της παράκαμψης των Γιαννιτσών σε χρηματοδοτική τροχιά. Ο
υπουργός αναγνώρισε την αναγκαιότητα και την σημαντικότητα του έργου
και προγραμματίστηκε συνάντηση με τον Αναπληρωτή Υπουργό κ. Καλογιάννη
γ. Η ίδια απαίτηση προβλήθηκε και στην συνάντηση με τον Αναπληρωτή
Υπουργό κ. Σταύρο Καλογιάννη από τον Αντιπεριφερειάρχη Πέλλας και τους
βουλευτές της ΠΕ Πέλλας. Στην συνάντηση ο Αναπληρωτής Υπουργού
διαπίστωσε ότι το έργο μπορεί να δημοπρατηθεί άμεσα γιατί διαθέτει την
απαιτούμενη μελετητική ωριμότητα και άλλωστε παρόμοια έργα έχουνε
δημοπρατηθεί σε όλη την χώρα και πρότεινε να αποσταλεί εκ νέου αίτημα
για ένταξη του έργου όπως και πράξαμε..
δ. Η κρίσιμη αλλαγή στη χρηματοδοτική τάξη του Έργου του Οδικού Άξονα
της παράκαμψης των Γιαννιτσών έγινε τον Απρίλιο του 2012 με μη διαφανείς
διαδικασίες (δίχως δηλαδή διαβούλευση ή ενημέρωση των φορέων της
Πέλλας) με κατασκευασμένα επιχειρήματα τα οποία χρησιμοποίησε μόνο για
τον Οδικό Άξονα παράκαμψης των Γιαννιτσών, ενώ αυτά τα ίδια δεν ίσχυσαν
για τη χρηματοδότηση της αστικής συλλεκτηρίου οδού της Δυτικής
Θεσσαλονίκης, αλλά επίσης δεν ίσχυσαν σε άλλες χρηματοδοτικές εντάξεις
έργων άλλων περιφερειών της Χώρας για τις οποίες διαθέτουμε ακριβή
στοιχεία.
Ως εκ τούτου, είμαστε υποχρεωμένοι: να απορρίψουμε τις χρηματοδοτικές
μεθοδεύσεις εις βάρος της Πέλλας.
Στη λογική, το ύφος και την αξιοπιστία του εγγράφου της ΕΥΔ / ΕΠ-ΕΠ,
αλλά και στην ευθύνη των υπολοίπων Ειδικών Υπηρεσιών, οι οποίες
συνέργησαν σε παραλείψεις εις βάρος της Οικονομίας και της Κοινωνίας της
Πέλλας και οι οποίες πρέπει να ελεγχθούν, καθώς επίσης και στην ευθύνη
της Πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΑΝ.
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ΠΕ Πέλλας θα απαντήσει αμέσως με όποια
πολιτικά, κοινωνικά και νομικά μέσα διαθέτει, ώστε να επιστρέψουν οι
χρηματοδοτικοί πόροι στο Έργο του Οδικού Άξονα παράκαμψης των
Γιαννιτσών.
Η Αιρετή Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελούν Ισότιμο
Πολιτειακό Εταίρο στην Μία και Αδιαίρετη Ελληνική Πολιτεία, τα
συμφέροντα της οποία υπηρετούν όλοι οι Κανονισμοί και οι Φορείς
εφαρμογής τους. Η έλλειψη Κεντρικού Αναπτυξιακού Σχεδιασμού με την
απαιτούμενη Κοινωνική και Πολιτική νομιμοποίηση δεν μπορεί να
υποκατασταθεί από τους Προσωποπαγείς Ειδικούς Διαχειριστικούς Φορείς και
τις Επιλογές τους.
Η Πέλλα θα αγωνιστεί για να πρωτεύσουν οι επιλογές επανεκκίνησης και
ανάκαμψης της Πραγματικής Οικονομίας των Περιφερειακών οικονομιών της
που εγγυώνται την εξωστρέφεια της Οικονομίας στην οποία πρωτεύουν οι
Παραγωγοί των Τοπικών Κοινωνιών της Πέλλας.
Με εκτίμηση
Θεόδωρος Θεοδωρίδης
Αντιπεριφερειάρχης Πέλλας
Οι κρίσιμοι σταθμοί του έργου της Παράκαμψης των Γιαννιτσών
Αποσπάσματα από το έγραφο της ΕΥΔ / ΕΠ-ΕΠ : Παρατηρήσεις:
1. 13-7-2010 εκχωρήθηκε στο ΕΠ-ΕΠ «Μακεδονία – Θράκη», 101 εκατ. € για
την ένταξη οδικών έργων προτεραιότητας 01 στο ΓΕΠ. Η εκχώρηση των 101
εκατ, € έγινε μετά από διαβούλευση για τη χρηματοδότηση του Οδικού Άξονα
Παράκαμψης των Γιαννιτσών.
2. 16-3-2011-), αξιολογήθηκε θετικά από την ΕΥΔ/ ΕΠ –ΕΠ το Έργο
παράκαμψης των Γιαννιτσών με Δημόσια Δαπάνη 113,6 εκατ. €. Η θετική
αξιολόγηση και η ένταξη στο περιφερειακό πρόγραμμα δεν εμποδίστηκε από
καμία έλλειψη ωριμότητας.
3.α 10-04-12 ΕΥΣ του ΥΠ.ΑΝ. γνωμοδότησε αρνητικά για την ένταξη της
πράξης στο ΕΠ ΕΠ « Μακεδονία – Θράκη» λόγω « διαφαινόμενης ανωριμότητα
του έργου και επισφάλειας όσο αφόρα την λειτουργική ολοκλήρωσή του εντός
της τρέχουσας Προγραμματικής Περιόδου».
3.β 19-04-12 Υπηρεσία μας προχώρησε στην έκδοση απόφασης απόρριψης της
αίτησης χρηματοδότησης του Οδικού Άξονα παράκαμψης των Γιαννιτσών. Η
ΠΚΜ ΠΕ Πέλλας δεν είχε καμία ενημέρωση ως ουσιαστικός παραλήπτης του
έργου του Οδικού Άξονα για την προβαλλόμενη διαφαινόμενη ανωριμότητα του
έργου.
Η ΕΥΣ του ΥΠ.ΑΝ αγνοεί ότι ο οδικός αναπτυξιακός άξονας της Πέλλας
είναι ένας από τους τρεις άξονες προσβασιμότητας από και προς τη
Θεσσαλονίκη, με κύριο χαρακτηριστικό την στήριξη της εξωστρέφειας της
παραγωγικής ζώνης Πέλλας Ημαθίας, τη σύνδεση με Φλώρινα και Μοναστήρι.
4.α Αντικατάσταση του υπό χρηματοδότηση Έργου Οδικού Άξονα παράκαμψης
των Γιαννιτσών από το έργο «Βελτίωση / αναβάθμιση της Δυτικής Εσωτερικής
Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης»
4.β 24-04-12 απόφαση στην ένταξη του έργου « Βελτίωση / αναβάθμιση της
Δυτικής Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης με Δημόσια Δαπάνη
121.000.000 € Είναι ανεπίτρεπτο οι όποιοι κανονισμοί και οι όποιες
Ειδικές Υπηρεσίες εφαρμογής των κανονισμών να ακυρώνουν αναπτυξιακές
προτεραιότητες την τρέχουσα συγκυρία της Κρίσης, που απαιτείται αμέσως
επανεκκίνηση της οικονομίας με πρώτο πεδίο μόχλευσης την αγροτική
Οικονομία της οποία ο οδικός άξονας αποτελεί ουσιώδη υποδομή.
Αντί αυτής της υποδομής διανέμονται οι χρηματοδοτικοί πόροι στη βελτίωση
και αναβάθμιση αστικής συλλεκτηρίου οδού της Δυτικής Θεσσαλονίκης.
5. 24-04-12 Εξαντλήθηκαν οι διαθέσιμοι πόροι της ΕΥΔ / ΕΠ-ΕΠ με την
ένταξη του Έργου « Βελτίωση / Αναβάθμιση της Δυτικής Εσωτερικής
Περιφερειακής Οδούς Θεσσαλονίκης. Δηλαδή ;
Υπάρχει Σχέδιο Ανάπτυξης της Χώρας που το τηρούν οι κανονισμοί, χάριν
του οποίου αναβαθμίζεται η δυτική συλλεκτήρια οδός της Δυτικής
Θεσσαλονίκης, η οποία και εξαντλεί τους διαθέσιμους πόρους ;
Υπάρχει πολιτικός σχεδιασμός που πρέπει να αιτιολογήσει αυτή την αλλαγή;
6. 5-10-12 Το έργο δεν είναι δυνατόν να χρηματοδοτηθεί ως μη ανήκον στα
Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών. Το έργο αυτό “ουσιαστικά” ανήκει στα
Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών γιατί αποτελεί οδικό άξονα μεταφορικών ροών
χιλιάδων τόνων εξαγώγιμων προϊόντων από την Πέλλα στις Διεθνείς Αγορές
καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
7. 5-10-12 Η ΕΥΔ / ΕΠ-ΕΠ θεωρεί ότι η Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας /
Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας πρέπει να διερευνήσουν με νέα διαδικασία
τη δυνατότητα χρηματοδότησης του έργου οδικής παράκαμψης των
Γιαννιτσών. Αυτή και μόνο η θεώρηση αποτελεί την «πέτρα του σκανδάλου»
για τον εμπαιγμό των Πολιτικών, Παραγωγικών και Κοινωνικών Φορέων της
Πέλλας.